Lai uzlabotu Jūsu interneta pārlūkošanas pieredzi, tiek izmantoti sīkfaili. Jūs jebkurā laikā varat izdzēst visus sīkfailus savā pārlūkprogrammā. Vairāk informācijas skatiet SIA „Lonas Latvija” Konfidencialitātes politikā. Es piekrītu

Kas notiek, ja trūkst miega?

LONAS - Salda Miega Klubs

Miega trūkums ir pazīstama spīdzināšanas forma

Zinātnieki un ārsti ir atklājuši tiešu saistību starp miega trūkumu un noteiktām slimībām. Ja domājat, ka, vienu nakti neizgulējušies, nākamajā naktī varat miegu kompensēt, jums ir taisnība. Tomēr, ja neizguļamies vairākas naktis pēc kārtas, mēs „uzvelkam” miega trūkuma spirāli, un šāds stāvoklis kļūst pastāvīgs. Ja katru nakti netiek nodrošināta rekomendējamā 7–8 stundu atpūta, tas negatīvi ietekmē mūsu garīgo un fizisko labsajūtu.

SALDA MIEGA KLUBS - Kas notiek, ja trūkst miega? - lonas.lv

Nedaudz priekšvēstures

Lielāko daļu cilvēces dzīves laika mēs bijām pieraduši celties līdz ar saullēktu un iet gulēt pēc saulrieta. Ja kaut ko nebijām paspējuši izdarīt, nācās to atlikt uz citu dienu. Mūsdienu tehnoloģijas dod iespēju negulēt 24 stundas diennaktī: nospiežot tikai vienu pašu slēdzi, telpā arī nakts vidū kļūst gaišs, līdz dziļai naktij tiek rādītas filmas, pa visu pasauli izkliedētie draugi uzrunā jebkurā diennakts laikā – mēs visu gribam izdarīt šodien, tam upurējot dārgo miegu.

Miega trūkuma sekas

Atcerieties, kad pēdējo reizi slikti gulējāt vai varbūt vispār negulējāt. Kāda bija nākamā diena mājās vai darbā? Mēģiniet iztēloties dzīvi, kurā tā jūtaties ik dienu. Droši vien ne jūs, ne apkārtējie to negribētu.

Sirds slimības. Visa sirds un asinsvadu sistēma reaģē uz atpūtas trūkumu – paaugstinās asinsspiediens, palielinās sirdslēkmes un insultu iespējamība.

Aptaukošanās. Ja neguļam pietiekami, tiek traucēti hormoni, kas kontrolē izsalkumu un sāta sajūtu: liekas, ka vienmēr esam izsalkuši un nekad neesam pieēdušies (sāta sajūta).

Cukura diabēts. Līdz ar aptaukošanos, pastāvīgu nogurumu un miega trūkumu tiek traucēta arī citu hormonu ražošana: samazināta insulīna sekrēcija palielina cukura līmeni asinīs un rada 2. tipa diabēta risku.

Imūnsistēma. Miega trūkums negatīvi ietekmē arī imūnsistēmu: mēs ātrāk saaukstējamies, esam uzņēmīgāki pret gripas vīrusu, saasinās hroniskās slimības, palielinās iespējamība saslimt ar vēzi.

Nelaimes gadījumi. Neuzmanība palielina avārijas situāciju iespējamību, vadot auto, strādājot vai pavadot brīvo laiku.

Domāšanas traucējumi. Grūti koncentrēties, grūti atrisināt radušās problēmas, domāt radoši.

Atmiņas pasliktināšanās. Miega laikā mūsu smadzenes pārstrādā dienas laikā saņemto informāciju. Nepietiekama atpūta pasliktina gan ilgtermiņa, gan īstermiņa atmiņu. Ir vērts aizdomāties par studentu mācīšanos naktī pirms eksāmenu sesijas…

Garastāvokļa svārstības. Neizgulējušies mēs kļūstam nīgri un emocionāli, neadekvāti reaģējam uz situācijām. Tas var pāraugt pastāvīgas trauksmes vai pat depresijas stāvoklī.

Nobeiguma vietā

Vai guļ tikai sliņķi? Mēs droši sakām – NĒ! Ne velti zīdaiņi diennakts lielāko daļu noguļ – katra diena atnes unikālu pieredzi, ko viņu mazais ķermenis un smadzenes saņem, apstrādā un sagatavo nākamajai dienai. No atpazīstamām balsīm tūlīt pēc piedzimšanas līdz pirmajiem soļiem un vēlāk līdz sarežģītām matemātikas formulām – tieši pateicoties miegam, mēs nākamajā dienā žirgti varam ķerties pie darba. Starp citu, vai esat dzirdējuši sakāmvārdu Rīts gudrāks par vakaru? Padomājiet, kāpēc ;)

Vairāk laba miega ieteikumu LONAS Facebook grupā: SALDA MIEGA KLUBS