Veiksmīga ģimenes uzņēmējdarbība: pie uzņēmuma stūres – vienādi uzvārdi

„Lietuvā, kas skaita pirmās desmitgades, tikai tagad sāk veidoties ģimenes biznesa modeļi, mainās paaudzes, bet mēs esam vieni no pirmajiem, kuri uzņēmumu izveidojuši ģimenes kopīpašuma organizēšanai”, saka Domas Jakutis, Jonavā esošā matraču un gultu uzņēmuma “Lonas” Lietuvas tirgū vadītājs.


Šomēnes sabiedrība svinēja 25 gadu jubileju, bet uzņēmuma attīstības stratēģiskā plāna izstrādes un ieviešanas vadībā iesaistījušies pat seši Jakuču ģimenes cilvēki – dibinātājs Kazimiers ar sievu Biruti, kā arī viņu dēli Doms, Ads, Sauļus, Ļuds.


Kopš 2007. gada, kad uzņēmuma vadības komandai viens pēc otra pievienojās ģimenes locekļi, gadu gaitā notika izmaiņas – augošs apgrozījums, jaunu preču ieviešana tirgū, klientu uzticības līmeņa pieaugums.

Mājās vienmēr skan uzņēmuma nosaukums

“Es negribu strādāt uzņēmumā “Lonas””, apmēram pirms desmit gadiem šādus vārdus teica mātei uzņēmuma pašreizējais mārketinga vadītājs Sauļus Jakutis.

Četru dēlu māte B.Jakutiene atceras, ka savi dzīves plāni bijuši arī citiem bērniem. Viens no viņiem – pašreizējais uzņēmuma vadītājs Doms – sapņoja par skatuves mākslu un pasākumu organizēšanu, tomēr bija par vēlu iesniegt nepieciešamos dokumentus, lai pieteiktos mācību iestādēs.

 

“Tad mēs piedāvājām viņam studēt biznesa administrēšanu. Toreiz es teicu, ka domas par nākotni kļūs īstas studiju laikā”, sacīja B.Jakutiene.

Savas biznesa idejas ģenerēja arī citi dēli. “Kas tad notika, kāpēc viņi visi atnāca uz uzņēmumu “Lonas”, ir grūti pateikt. Acīmredzot, izveidojušies tādi apstākļi. Taču ne vienu no viņiem nebija dzīšu jādzen uz turieni”, runāja B.Jakutiene.

No otras puses, kā apgalvo uzņēmējdarbības iesācējs K.Jakutis, četri viņu dēli uzauguši kopā ar uzņēmumu, kuru pats K.Jakutis sauc par piekto savu bērnu.

“Pat futlāri zobu birstītēm mājās tika apzīmēti ar bērnu vārdu burtiem, ko mēs saistījām ar uzņēmuma nosaukumu. Viņiem “Lonas” bija kā dotums, kā neizbēgama lieta”, atceras K.Jakutis.

Mūzika skan arī ražošanā

Divdesmit pieci gadi uzņēmumam, kā saka K.Jakutis, ir kā trešdaļa no cilvēka dzīves. “Tas ir daudz. Tāpēc man uzņēmums ir kā brīnums. Dažreiz es to salīdzinu ar Lietuvu, kuras neatkarība arī ir kā brīnums”, runāja K.Jakutis, kurš ir plaši pazīstams ne tikai kā uzņēmējs, bet arī slavens ar dziesmām par dzimteni.

Šobrīd uzņēmumā viņam ir tikai kontrolētāja loma, bet ikdienas lēmumi – dēlu rokās.

“Tad es apsveru domu: un kas ir tas brīnums? No kurienes tas ir? 2007. gadā, ģimenei pievienojoties, “Lonas” it kā ieguva impulsu, paātrinājumu. Notikusi koncentrācija, sāka valdīt miers, viss pamazam noskaidrojās, mēz zinājām, kur doties, tāpat atnāca cilvēki, par kuriem nešaubījāmies”, teica K.Jakutis.

“Lonas” vienmēr ir bijis saistīts ne tikai ar ražošanu, bet arī ar mūziku. K.Jakutis izdevis četrus solo mūzikas albumus, plašāk pazīstams ar segvārdu Pagulbis, ģitāru rokās ņēma arī tad, kad pats vadīja uzņēmumu.

Droši vien tāpēc arī uzņēmumā ražoto matraču un gultu kolekcijas ir ar muzikālām niansēm – “Mūza”, “Harmonija”, “Sonāte”, “Piano” utml.

Svarīgākais ir labas attiecības starp ģimenes locekļiem

“Lonas” vadītājs D.Jakutis pārliecināts, ka veiksmīgs ģimenes bizness nebūs bez ģimenes harmonijas.

“Panākumi biznesā nebūtu iespējami bez labām attiecībām starp ģimenes locekļiem. Ja tas tā nebūtu – mēs vienkārši savstarpēji sanaidotos”, apgalvo D.Jakutis.

Kad Lietuva atguva neatkarību un tika radīti jaunuzņēmumi, tikai dažiem no tiem izdevies iesaistīties ģimenes uzņēmējdarbībā.

“Es pats dzirdu, ka tādu stāstu kā mūsējais nav tik daudz. Iemesli ir dažādi. Vecākiem grūti motivēt bērnus, viņi izvēlas citas profesijas, beidzot – dodas uz ārzemēm.

Dažreiz uzņēmumus formāli vada dibinātāju bērni, bet lēmumus pieņem vecāki.

Bet šodien, lai gūtu panākumus, ir jādzīvo iepazīstoties ar inovācijām, tehnoloģijām, jābūt inovatīviem. Mēs esam četri bērni, un tagad atbalstīt uzņēmumu varam tikai mēs paši. Šodien mēs esam daudz spēcīgāki nekā pirms desmit gadiem”, runāja D.Jakutis.

<

Jāatzīst, ka uzņēmums nekad necentās kļūt par plašražošanas fabriku, bet izvēlējies grūtāku ceļu – radīt zīmolu, akcentēt meistaru roku darbu un izveidot dizaina līniju.

“Tāpēc bez radošuma nenotiek mūsu virzība uz priekšu. Daudz ko esmu iemācījies no tēva – galvenokārt ļoti svarīgi izveidot prasmīgu komandu, atrast cilvēkus, kuriem ir līdzīga domāšana un vērtības.

Uzsācis darbu uzņēmumā “Lonas”, es iesaistījos biznesā, mani pārņēma azarts, it īpaši, kad izdevās sasniegt labus rezultātus”, teica D.Jakutis.

Klienti novērtējuši pozitīvi

Lietuvā ražojamo matraču un gultu uzņēmumam “Lonas” pieder 11 saloni, kas darbojas visā Lietuvā, kā arī divi šogad atvērti Rīgā. Visi uzņēmuma produkti tiek radīti ar dizaineru palīdzību, bet pagājušajā gadā sabiedrības ieņēmumi sastādīja 4 miljonus eiro.

Pircēji novērtē arī uzņēmuma izvēlēto virzienu. To parādīja klientu aptauja. Klientu apmierinātības aptauja tika veikta, izmantojot pasaulē atzītu metodiku. NPS (Net Promoter Score) – rādītājs, kas norāda uz klientu apmierinātību ar uzņēmumu un lojalitāti zīmolam.

NPS pastāvīgi uzrauga pasaulē plaši pazīstami uzņēmumi (“Zappos”, “Apple”, “Phillips”, “Amazon”, “Harley-Davidson” u.c.).

Saskaņā ar šo metodoloģiju no 500 respondentiem pat 428 uzņēmumu novērtējuši ar augstāko vērtējumu (no 9 līdz 10), 61 procents aptaujas dalībnieku atbildēja, ka pastāv liela varbūtība, ka nākamreiz arī izvēlētos “Lonas” produkciju.

Kā teica uzņēmuma mārketinga vadītājs un jaunākais dēls ģimenē Sauļus Jakutis, matračus un gultas pircēji izvēlas ne tikai pēc cenas vai izskata, viņi tomēr visaugstāk vērtē kvalitāti – desmit gadu garantija, uzņēmuma meistaru roku darbs, bezmaksas piegāde līdz pat guļamistabai, bezmaksas gultas montāža, plašs sortiments.

Mūsu uzņēmumam tas ir ļoti augsts vērtējums un labākā dāvana, atzīmējot 25 gadu jubileju.  Aptaujas rezultāti nav nejaušība, bet gadiem ilga darba un atbildīgas pieejas klientu apkalpošanā rezultāts“, - priecājas S.Jakutis.

Grupā – seši uzņēmumi

Sākot no neliela porolona uzņēmuma, kas dibināts pirms 25 gadiem, tagad tā ir vesela “Lonas uzņēmumu grupa”, un tās aktivitātes sadalītas atsevišķām apakšnodaļām.

Grupā kopumā strādā 120 cilvēki, bet konsolidētais gada apgrozījums – aptuveni 10 miljoni eiro.

“Lonas uzņēmumu grupu” veido seši uzņēmumi – “Lonas ir partneriai”, „Lonas”, “Loniukas”, “Lonas Latvija”, “Gergama” un “Porolonas”. Atsevišķu uzņēmumu darbības jomas – sākot ar tirdzniecību Lietuvā un Latvijā, loģistiku, ražošanu un beidzot ar nekustāmo īpašumu un investīcijām.

“Pats “Lonas” ir zīmola īpašnieks un attīstītājs, bet uzņēmuma virziens – jaunrade un tirdzniecība. Uzņēmumu grupa ir stabili augoša, piesaistoša arvien vairāk kvalificētu speciālistu no Kauņas, kā arī dinamiska, inovatīva, ātri pielāgojas pārmaiņām”, runāja D.Jakutis.

Pirms dažiem gadiem izveidojis ģimeni, D.Jakutis pagaidām neapsver iespēju ģimenes biznesu nākotnē nodot nākamajai paaudzei, kā tas ir ierasts valstīs ar senām tradīcijām: “Vai manai meitai, vai brāļu bērniem. Redzēsim. Mums vēl ir laiks”, teica uzņēmējs.

Tomēr D.Jakutis nemaz nešaubās – uzņēmuma nosaukums gan viņa, gan brāļu ģimenēs izklausās kā neizbēgama dzīves daļa.